W dniach 21.10 – 25.10.2024r. w naszej szkole pedagog szkolny zorganizował Tydzień Zdrowia Psychicznego. Zdrowie psychiczne definiowane jest przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) jako „pełny dobrostan fizyczny, psychiczny i społeczny człowieka”. Warto zwrócić uwagę, że zdrowie psychiczne nie jest jednoznaczne z brakiem choroby psychicznej. W życiu każdego człowieka przychodzą trudniejsze momenty, kiedy jest “ciężko na duchu”. Jest wiele czynników, które mogą wpływać na gorsze samopoczucie. Ważne jest, aby zwracać uwagę na m.in takie objawy jak obniżony nastrój, długotrwały smutek, zmęczenie, lęk. Są to nieuniknione stany, jednakże dobrze jest nie lekceważyć ich, gdyż utrzymujące się dłużej tego typu objawy mogą prowadzić do rozwinięcia się chorób psychicznych. Zaburzenia zdrowia psychicznego są coraz poważniejszym zagrożeniem na całym świecie. Dlatego nauczyciele podjęli sporo działań promujących zdrowie, dobre samopoczucie oraz dobrostan psychiczny:
– podczas zajęć wychowania fizycznego nauczyciele przypominali o tym, że sport pomaga utrzymać nie tylko kondycję, ale i zdrowie psychiczne, odbyły się pogadanki na temat „W zdrowym ciele zdrowy duch”, a lekcje w-fu zostały wzbogacone w ćwiczenia relaksu i odprężania;
– lekcje biologii i przyrody odbywały się przy dźwiękach binauralnych. Muzyka może być bardzo potrzebnym elementem do skupienia się przy nauce. Muzyka do nauki nie powinna być chaotyczna, a jej dźwięk powinien stanowić tło i swego rodzaju uzupełnienie, a nie coś co rozprasza. Dlatego właśnie warto zaufać muzyce do nauki z częstotliwością fal beta, która wspomoże skupienie i koncentrację;
– wychowawcy w klasach na „gazetkach pełnych wsparcia” umieścili kilka wskazówek dla uczniów, dodatkowo klasa 4 c przygotowała drzewko zdrowia psychicznego, w klasie 4b odbyły się zajęcia nt. cyberprzemoc i jak się przed nią chronić oraz różne oblicza przemocy, w klasie 6a- najlepsze sposoby na trudne emocje. Szanować drugiego człowieka – co to znaczy?, natomiast w klasie 6c warsztaty z psychologiem szkolnym nt. presji rówieśniczej;
– wychowawcy podczas zajęć z wychowawcą zorganizowali godzinę gier planszowych (wzmacnianie pozytywnych relacji rówieśniczych) oraz czytanie „bajek – pomagajek”. Chociaż czytane opowieści nazywają się „bajkami”, to tak naprawdę niewiele mają one wspólnego z klasyczną bajką. Są to bowiem wyjątkowe historie, które pozwalają dzieciom odkryć w sobie uczucia czy problemy, z którymi borykają się na co dzień. „Bajki-pomagajki”, jak się je potocznie nazywa, zawierają też często wskazówki, jak poradzić sobie z danym problemem;
– w świetlicy szkolnej czwartek upłynął na czytaniu bajek terapeutycznych przy muzyce bilateralnej;
– na TV wyświetlana była prezentację dotycząca zdrowia psychicznego i jego kluczowych elementów;
– na lekcjach plastyki uczniowie zaczęli wykonywać kartki niosące dobry przekaz, radość i poprawiające nastrój, które w ramach obchodów Dnia Życzliwości zostaną przekazane innym osobom;
– w bibliotece szkolnej powstała ekspozycja „książek na dobry humor”;
– na lekcji informatyki przeprowadzona była anonimowa ankieta dla uczniów klas 4-8 na temat samopoczucia psychicznego;
– na szkolnym korytarzu na tablicy korkowej uczniowie zostawiali swój pomysł na stres i dobre samopoczucie;
– na drzwiach klasopracowni uczniów i nauczycieli witały cytaty i myśli wspierające;
– na stronie internetowej szkoły zostały umieszczone dla Rodziców: prezentacje dotyczące zdrowia psychicznego, zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej oraz porady nt. „Wychowywać, to znaczy kochać i wymagać”.